Semestr III

CSI – nauka w służbie policji.

Na zajęciach prowadzonych w ramach projektu 3.2.1. START! „Przyroda z eksperymentem” uczniowie zapoznali się z osiągnięciami nauk przyrodniczych, które znalazły zastosowanie w kryminalistyce. Wykorzystując metodę rozdzielania mieszanin nazywaną chromatografią, uczniowie rozdzielali czarny tusz z długopisów. Młodzież przekonała się, że każdy z nich, pomimo tego samego koloru, stanowi mieszaninę wielu substancji o różnych czasach retencji. Metodę tę wykorzystuje się między innymi do identyfikacji tuszu jak i innych mieszanin.
Uczniowie zostali również wprowadzeni w tajniki identyfikowania ludzi na podstawie odcisków palców. Poznali technikę pobierania odcisków i zastosowali ją w praktyce. Na podstawie informacji o trzech podstawowych rodzajach wzorów (wir, pętla, łuk), zbadali swoje odciski palców i zakwalifikowali je do odpowiedniej grupy.
Zajęcia te pozwoliły uczniom przez chwilę poczuć się jak prawdziwi kryminolodzy i pokazały, iż osiągnięcia nauk przyrodniczych znalazły zastosowanie w różnych dziedzinach życia.

                                                                                                               Anna Karpińka-Wendt

25 kwietnia grupa projektowa z klas drugich gimnazjalnych odwiedziła Politechnikę Gdańską. Uczniowie mieli między innymi okazję zwiedzić imponujący kompleks składający się z Centrum Nanotechnologii B oraz Centrum Nauczania Matematyki i Kształcenia na Odległość. Mam nadzieję, że ta wizyta zaowocuje przyszłymi inżynierami nauk ścisłych.

W dniu 7.06 i 15.06.2018 uczniowie z klas gimnazjalnych Zespołu Szkolno – Przedszkolnego, biorący udział w projekcie 3.2.1. Start! brali udział w zajęciach wyjazdowych do Politechniki Gdańskiej. Uczestnicy mogli się zapoznać z ofertą edukacyjną gdańskiej uczelni oraz poznać cenione na rynku pracy zawody i obejrzeć wydziały Politechniki.

W dniu 18.06.2018r. Grupa Unijna z klasy 2c „Matematyka z eksperymentem” pojechała na wycieczkę do Gdańska na Uniwersytet Gdański. Uczniowie zwiedzili wystawę bursztynu i wystawę ptaków.

5 czerwca br. grupa projektu unijnego „Poznajemy siebie poprzez teatr i kulturę” odwiedziła Filharmonię Bałtycką im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. Celem wizyty było zwiedzanie budynku, a dzięki temu szemudzka młodzież mogła poznać Filharmonię od kulis. Uczestnicy projektu mogli dowiedzieć się szczegółów, które nie dla wszystkich są dostępne, a dotyczyły one mi. koncertowej sali głównej, sali kameralnej i zaplecza tego wielkiego budynku. Młodzież wyszła z filharmonii w świetnych humorach i pełna nowej wiedzy na temat kolejnego odwiedzonego miejsca kultury.

Opiekun projektu: Emilia Dampc

W ramach projektu „3.2.1.START! – PODNOSIMY JAKOŚĆ EDUKACJI OGÓLNEJ W GMINIE SZEMUD” uczniowie klasy VI c ZSP w Szemudzie uczestniczyli w zajęciach „POZNAJEMY SIEBIE POPRZEZ TEATR I KULTURĘ”. Dzieci chętnie brały udział w projekcie, zdobywały wiadomości, wzbogacały swoją wiedzę na temat teatru. Ćwiczyły prawidłową wymowę, wykonywały ćwiczenia dramowe. Nabyte umiejętności uczniowie prezentowali początkowo na zajęciach podczas scenek i recytacji wybranych tekstów. Przedstawieniem dającym możliwość zaprezentowania się przed społecznością szkolną było przedstawienie „Kopciuszek na wesoło”. Występ wszystkim bardzo się podobał. Publiczność nagrodziła młodych aktorów gromkimi brawami. Możliwość zaprezentowania się na scenie była dla moich uczniów ogromnym przeżyciem. Musieli pokonać tremę i uwierzyć we własne możliwości. Uczniowie wykonywali również różne prace: pacynki, dekoracje, lalki, scenografie, stroje, gazetki tematyczne a nawet wykonaliśmy w grupach zaprojektowany wcześniej teatr z prawdziwą  sceną i kurtyną.

Uczniowie chętnie ćwiczyli, spotykali się i pracowali nad przygotowaniem przedstawienia. Mogli liczyć na wsparcie i zrozumienie przez co czuli się kimś ważnym w zespole. Wszyscy wspaniale bawiliśmy się razem i pokochaliśmy wspólną zabawę w teatr.

opiekun Justyna Dunst

 

W dniach 5.06. i 14.06.2018. uczniowie z klas gimnazjalnych Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Szemudzie, biorący udział w projekcie 3,2,1, Start! Poznajemy innych- język angielski, brali udział w zajęciach wyjazdowych do Centrum Egzaminacyjnego British Council w Gdańsku. Ośrodek ten jest upoważniony do przeprowadzania egzaminów brytyjskich, zarówno językowych (np. FCE, CAE, CPE itp.) jak i zawodowych (UKLAP, ACCA, TOLES), uniwersyteckich oraz szkolnych. Na zajęciach, w których uczestniczyli nasi uczniowie, przedstawiono ofertę egzaminacyjną oraz wymagania na poszczególny poziom egzaminacyjny, a także korzyści jakie dają te egzaminy, przy aplikacji na uczelnie międzynarodowe oraz w pracy na różnych stanowiskach.

                                                                       Opiekun: Irena Zalewska

18 czerwca odbył się wyjazd uczniów klas III, którzy w ubiegłym półroczu uczestniczyli w zajęciach informatycznych oraz przyrodniczych projektu unijnego 3. 2. 1. START! Zwiedzaliśmy Politechnikę Gdańską, której to budynek wywarł na uczniach ogromne wrażenie. Po obejrzeniu tej znanej uczelni udaliśmy się do centrum Gdańska, gdzie podziwialiśmy piękne zabytki. Na własne oczy mogliśmy zobaczyć to, co wcześniej poznaliśmy wirtualnie. ​

12 czerwca 2018 roku uczniowie klasy IIc uczestniczący w projekcie: 3.2.1.START ,,POZNAJEMY ZIEMIĘ – PRZYRODA  Z  EKSPERYMENTEM.”
brali udział w wycieczce w ramach projektu. Na wydziale biologii Uniwersytetu  Gdańskiego zwiedzali wystawę bursztynu. Dowiedzieli się skąd się wziął bursztyn na Ziemi, jakie są jego rodzaje i kolory oraz w których rejonach świata można go znaleźć. Wycieczka bardzo się wszystkim podobała. Oto kilka zdjęć

opiekun B. Kiełt

„Sprawa dla ekologa”

23 maja 2018 r. grupa 5T, w czasie Gminnego Turnieju Ekologicznego, dała próbkę swoich umiejętności aktorskich w przedstawieniu o tematyce ekologicznej.

opiekun Ewa Kurowska

Poniższy film prezentuje ich wystąpienie.

Film

„Wikingowie. Musical Nieletni”

Spektakl w wykonaniu młodych aktorów. Oparty na mitologii nordyckiej. Wikińskie dzieci wyruszają w poszukiwaniu swoich rodziców, którzy nie wrócili z wyprawy morskiej. Muszą sobie poradzić z wieloma przeszkodami, ale przezwyciężają je. Bardzo ciekawe, pouczające przedstawienie. Świetna gra, kostiumy i charakteryzacja.

opiekun Ewa Kurowska

 

Spotkania uczniów z teatrem

26 maja 2018 r. grupa 5T odwiedziła Teatr Miniatura w Gdańsku, gdzie obejrzała spektakl „Zostań przyjacielem”. Pokazał on świat widziany oczami zwierząt, dla których ludzie są zagrożeniem. Zmusił do zastanowienia się nad naszym zachowaniem, od którego zależy życie innych stworzeń.

Przedstawienie pokazało też, w jaki sposób czworo aktorów może wcielać się w wiele różnorodnych postaci, używając masek i różnych nakryć głowy oraz gestów i kroków.

opiekun Ewa Kurowska

„ Can you tell me the way to …?”, „ Where can I buy …?”były często zadawanymi  pytaniami na zajęciach w ramach projektu 3.2.1.Start! – język angielski. Uczniowie tworzyli makiety swojego wymarzonego miasta,  poznawali miejsca w mieście, sklepy i produkty jakie można w nich nabyć.  Na zajęciach łączymy zabawę z nauką, dlatego też spróbowaliśmy swoich sił w zabawach gramatyczno – leksykalnych z użyciem „magicznego dywanu”. Zabawa była udana i każdy z niecierpliwością  czekał na swoją kolej. Już nie możemy doczekać się kolejnych zajęć…

                                                                                  Opiekun: Marta Marszałek – Zięba

„Magiczne Kodowanie”

             W drugim półroczu roku szkolnego 2017/2018 w zajęciach „ Informatyka z Eksperymentem” w SP Szemud uczestniczą 24 osoby. W czasie zajęć uczniowie doskonalą umiejętności z zakresu programowania i kodowania m.in. korzystając z interaktywnego urządzenia jakim jest „Magiczny dywan”. Ta ciekawa pomoc dydaktyczna pozwala rozwijać: koordynację wzrokowo-ruchową, szybkość reakcji oraz spostrzegawczość. Zadania z programowania dodatkowo rozwijają umiejętność logicznego myślenia, kreatywność i pracę w zespole.  Nasi uczniowie z dużym zapałem i radością rozwiązują kolejne zadania i łamigłówki a uzyskane efekty wywołują  uśmiech na ich twarzach.

                                                                                                                                                                                                                                Patrycja Struck  

5 maja uczniowie z grupy projektowej „Poznajemy siebie poprzez teatr i kulturę” pojechali do Teatru Muzycznego w Gdyni. Mieli niesamowitą okazję obejrzeć jakże popularny spektakl pt. „Skrzypek na dachu”. Na przykładzie małej miejscowości w carskiej Rosji – Anatewka oraz ubogiej rodziny żydowskiej młodzież mogła oglądać obraz przemian oraz upadku tradycji we wspaniałym wykonaniu aktorów Teatru. Mimo tego, że spektakl trwał do późnego wieczora uczniowie wychodzili w doskonałych humorach i z niesamowitymi wrażeniami.

Opiekun projektu: Emilia Dampc

Dnia 11 maja 2018 roku dwie grupy projektowe z klas czwartych odwiedziły Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Gdańsku. Każdego dnia w tym miejscu odbiera się tysiące telefonów. Operatorzy muszą szybko zdecydować, w  jaki sposób pomóc osobie po drugiej stronie słuchawki. Uczniowie zostali zapoznani z charakterem pracy operatora numeru alarmowego 112. Dowiedzieli się , jak trudne i odpowiedzialne jest to zajęcie. Wszyscy już  wiedzą, w jakich sytuacjach dzwonić pod 112, a kiedy zupełnie nie należy tego robić.
Po wizycie w CPR uczniowie zwiedzili wystawę bursztynu na wydziale biologii Uniwersytetu Gdańskiego. Mogli obejrzeć  inkluzje – fragmenty świata sprzed milionów lat, zamknięte w bryłkach bursztynu.
 Pogoda i humory dopisywały nam do końca. Była to bardzo udana wycieczka.

W ramach zajęć z projektu 321 START! z fizyki przeprowadziliśmy szereg eksperymentów dotyczących pływania ciał. Sprawdziliśmy jak zachowują się różne ciała zanurzone w substancjach o różnej gęstości. Doświadczalnie wyznaczaliśmy wartość siły wyporu. Kolejnym zagadnieniem, którym się zajęliśmy to sprawdzenie związku gęstości różnych cieczy z miejscem jakie zajmie we wspólnym naczyniu.

„Poznajemy siebie poprzez teatr i kulturę”

Uczestnicy projektu wzbogacają swoją wiedzę na temat teatru poprzez poznawanie jego historii. Zaczęli od starożytności. Zapoznali się z początkami  przedstawień. Obejrzeli miejsca, w których wystawiano sztuki- amfiteatry. Sami pokusili się o zbudowanie swojego amfiteatru na podobieństwo starożytnego. Podjęli dwie próby, mając do dyspozycji różne materiały. Pierwszy powstał z klocków z programu „Wesoła szkoła”. Drugi- z papieru.

Uczniowie przyswoili zasady, których musieli przestrzegać starożytni twórcy dramatu. Poznali stroje aktorów, role masek. Tworzyli maski z papieru.

Poznali bohaterów  komedii dell’arte. Przygotowali strój arlekina, który nałożyli koleżance.

Poznali też  dramaturga wszech czasów i reformatora teatru – Williama Szekspira.  Przeczytali z podziałem na role fragmenty  „Romea i Julii”

Ewa Kurowska

                                                                                                        Wyjazd do Hewelianum w Gdańsku

W dniu 21.03.2018 uczniowie oddziałów gimnazjalnych, którzy realizują projekt 3.2.1. Start! z matematyki i informatyki pojechali do Hewelianum. Program wycieczki przewidywał zwiedzanie wystawy „Łamigłówka” oraz lekcję pt. „Złam kod”. Podczas zajęć uczestnicy poznali kilka sposobów szyfrowania oraz samodzielnie próbowali rozszyfrować zakodowane wiadomości. Kolejne wskazówki pomogły otworzyć tajne skrytki i przekonać się, co jest w nich ukryte.

opiekunowie: Dominika Krampa, Justyna Wicon

Uczniowie klasy II a od 15 lutego 2018r. w ramach projektu „3.2.1. START! – Podnosimy Jakość edukacji ogólnej w Gminie Szemud” biorą udział w zajęciach – matematyka z eksperymentem. Zajęcia mają pokazać uczniom przede wszystkim, że edukacja matematyczna nie jest stratą czasu. Mają pobudzić ich do twórczego myślenia. Na pierwszych zajęciach brali udział w grach planszowych (Klasyczne sudoku, Codzienna łamigłówka, Matematyczny wyścig itp. ). Kolejne zajęcia dały dużo zadowolenia podczas budowania magicznych figur i wykonania kolistych tangramów, które uczą cierpliwości, wymagają spostrzegawczości oraz zaangażowania wyobraźni. Układanie figur pomaga rozwijać zdolność kreatywnego myślenia oraz tzw. wyobraźnię geometryczną.

                                                                                                                                Sabina Kwidzińska

3 marca 2018 roku  szemudzka młodzież wyjechała do Gdańska, by w Operze Bałtyckiej obejrzeć spektakl  pt. „Nabucco”. Uczestnicy projektu 3.2.1! Start Poznajemy siebie poprzez teatr i kulturę mogli obejrzeć operę opowiadającą o dążeniu do władzy za wszelką cenę, co wpisane było w historię narodu Żydowskiego w VI wieku p.n.e. Było to kolejne kulturowe doświadczenie dla młodzieży i okazja do wzięcia udziału w kolejnym wspaniałym wydarzeniu.

Opiekun projektu: Emilia Dampc

Uczniowie klas VI A i B, realizujący  projekt „Przyroda z eksperymentem” zgłębiają obecnie  na zajęciach tajniki Wszechświata.  Poszerzają swoją wiedzę na temat  Układu Słonecznego, którego model samodzielnie zbudowali. Bardzo ciekawym zagadnieniem okazała się historia lotów kosmicznych oraz film opowiadający o misji Apollo13, o której mówi się, że była to „najbardziej udana porażka NASA”.

Opiekun B.Ziemann-Pietrzykowska

Wyjazd do Hewelianum w Gdańsku

06.03.2018 uczniowie klas VI i V, którzy realizują projekt z przyrody pojechali do Hewelianum.  Program wycieczki przewidywał zwiedzanie wystawy „Dookoła świata” oraz lekcję pt. „Kropla zabawy”. Zajęcia dotyczące fizyki wody, poruszały zagadnienia takie jak: napięcie powierzchniowe, ciśnienie, gęstość, siła wyporu oraz zjawisko dyfuzji. Uczniowie w ciekawy sposób poznali niecodzienne oblicze wody… Dowiedzieli się  Dlatego statki nie toną? Co ma woda wspólnego z soczewką? Ile kropel zmieści się na monecie?

Opiekun B.Ziemann-Pietrzykowska

Uczniowie klasy 5B w ramach projektu 3-2-1 Start! na zajęciach informatyka z eksperymentem wykonali kartkę ozdobną z okazji Dnia Kobiet życząc wszystkiego najlepszego

Dzisiaj, tj. 5. marca pojechaliśmy zwiedzać ERGO Arenę w Gdańsku. Mimo, że grupa była nieliczna, to humory dopisywały i rozpoczęliśmy zwiedzanie. Dowiedzieliśmy się wielu cennych informacji na temat tego stadionu, mieliśmy okazję zajrzeć w miejsca zazwyczaj niedostępne dla publiczności (np. loża prezydencka!) oraz pochwalić się naszą znajomością j. angielskiego, jako że część prezentacji była właśnie w tym języku. A na koniec jeszcze krótki quiz (znowu po angielsku) i niczym niezakłócony powrót do domu. Jednym słowem udana wycieczka.

                Agnieszka Częstka

7 lutego uczniowie, którzy w III semestrze są uczestnikami zajęć projektowych „Poznajemy siebie poprzez teatr i kulturę” pojechali do Opery Bałtyckiej w Gdańsku, aby ją zwiedzić od kulis. Uczniowie mogli obejrzeć takie pomieszczenia Opery, których widz zazwyczaj nie widzi. Mogli oni wejść na scenę od kulis, do magazynu podręcznego dekoracji i rekwizytów, do charakteryzatorni, do pokoju krawcowej, do magazynu kostiumów, oglądali również lekcję baletu. Pracownicy Opery przyjęli młodzież bardzo miło i zorganizowali dla szemudzkiej młodzieży warsztaty, podczas których uczniowie mogli dowiedzieć się i doświadczyć, na czym polega praca ludzi, którzy tworzą spektakle operowe. Na koniec zostały nam wręczone drobne prezenty w podziękowaniu za wizytę w Operze Bałtyckiej. Uczniowie wychodząc z Opery byli bardzo zadowoleni, było to dla nich nowe i bardzo atrakcyjne doświadczenie.

Opiekun projektu: Emilia Dampc

III semestr Programu 3.2.1. Start! – Poznajmy siebie poprzez teatr i kulturę zapoczątkowany został przez uczniów szemudzkiego Zespołu Szkolno-Przedszkolnego z Oddziałami Gimnazjalnymi wizytą w gdyńskim Teatrze Muzycznym. Celem było obejrzenie spektaklu pod tytułem „Notre Dame de Paris” przedstawiającego, za pomocą śpiewu i tańca, historię garbusa Quasimodo, bezdusznego Frollo, rycerskiego Phoebusa oraz pięknej Esmeraldy. Spektakl przegotowany został przez Teatr Muzyczny przy współpracy autorów oryginalnej sztuki wystawionej w 1998 roku w Paryżu. Niestety w trosce o prawa autorskie organizatorzy wydarzenia prosili, aby w żaden sposób nie utrwalać widowiska. Dla uczestników projektu była to z pewnością niezapomniana okazja do obejrzenia tak słynnego spektaklu oraz do spędzenia w inny sposób feryjnego popołudnia.

Opiekun projektu: Emilia Dampc