Semestr II

Uczniowie klas V-VI, uczestnicy Projektu 3.2.1. Start, rozpoczęli swoją przygodę z teatrem i kulturą wizytą w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Mieli niezwykłą okazję obejrzeć pomieszczenia, w których przebywają nie tylko widzowie, ale i pracownicy.
Zapoznali się niemal z całym budynkiem. Swoją wędrówkę rozpoczęli od szatni. Przeszli przez foyer duże i małe. Zatrzymywali się na widowni. Następnie dokładnie zapoznali się ze sceną. Niestety orkiestrion był zasłonięty, ale zobaczyli, w którym miejscu jest usytuowany. Poznali podstawowe słownictwo związane z operą. Potem weszli do zakamarków dostępnych tylko dla pracowników. Zobaczyli stanowisko inspicjenta i kieszeń (miejsce przy scenie przeznaczone na dekoracje). Pokonali labirynty korytarzy, aby dotrzeć do magazynu kostiumów, charakteryzatorni, gdzie przez chwilę mogli poczuć się jak prawdziwi artyści, przymierzając stroje i oddając się w ręce pań charakteryzatorek.
Na koniec dzieci dotarły do sali baletowej, gdzie mogły podpatrzeć próby tancerzy i przekonać się, ile wysiłku należy włożyć, aby zatańczyć na scenie.
Teraz  wystarczy kupić bilet i udać się na przedstawienie.

W ostatnim czasie zajęcia z projektu 3.2.1 START z matematyki odbyły się pod hasłem nauka przez zabawę. Zajęcia miały na celu doskonalenie umiejętności obliczania ułamków zwykłych. Uczniowie poprzez zabawę-grę w karty utrwalali swoją wiedzę w tym zakresie. Uczestnicy zajęć mogli przekonać się, że matematyka jest ciekawą nauką, z którą wspaniale się bawili, a  działania na ułamkach wcale nie są takie trudne…
Opiekun grupy Anna Damps

 

Zajęcia teatralne w ramach projektu 3-2-1- START!  Poznajemy siebie przez teatr i kulturę zawierały improwizacje słowne i ruchowe, scenki i zabawy dramowe, inscenizacje na temat lektury oraz prace plastyczne. Oto zdjęcia z niektórych zajęć:

Kolejne zajęcia w ramach projektu „3.2.1. START! – Podnosimy Jakość edukacji ogólnej w Gminie Szemud” dały uczestnikom wiele radości przy poznawaniu roślin, które mogą leczyć. Co zrobić, by domowe zioła i przyprawy przeobrazić w lecznicze substancje? W jaki sposób roślina zamienia się w lekarstwo i pomaga, gdy nas boli i jesteśmy chorzy? Odpowiedzi uczniowie znajdą na zajęciach wcielając się w rolę młodych farmaceutów, którzy samodzielnie przygotują ziołowy napar.  

                                                                                                                                        Sabina Kwidzińska

MATEMATYKA Z EKSPERYMENTEM W KLASACH CZWARTYCH

W I półroczu roku szkolnego 2017/2018 dwie grupy klas czwartych brały udział w zajęciach z matematyki w ramach projektu 3.2.1.START!. Uczniowie pogłębiali swoją wiedzę i doskonalili swoje umiejętności matematyczne korzystając z różnorodnych metod i form pracy. Ćwiczyli biegłość rachunkową, pamięć i logiczne myślenie rozwiązując interaktywne zadania w programie wspierającym naukę matematyki „MATLANDIA”.

Dowiedzieli się co to takiego jest tangram i samodzielnie go wykonali. Przy okazji utrwalili nazwy podstawowych figur geometrycznych. Poznali reguły dotyczące układania łamigłówek tangramowych oraz za pomocą tangramu układali obrazki: sylwetki ludzi i zwierząt, przedmioty, figury geometryczne.

Aby utrwalić wiadomości związane z kalendarzem uczniowie korzystając z komputera, samodzielnie wykonali kalendarze na rok 2018. Praca nad kalendarzem sprawiła im mnóstwo radości, według własnego pomysłu dobrali elementy graficzne i napisy na kalendarzach. Uczestnicy otrzymali wydruki przygotowanych przez siebie prac, a następnie wykorzystując laminarkę otrzymaną w ramach projektu – zalaminowali kalendarze, aby były trwałe i służyły im cały rok.

Uczniowie spróbowali swoich sił tworząc kompozycję przestrzenną – piramidę Sierpińskiego, która w okresie świątecznym została przekształcona w choinkę. Przygotowali wiele czworościanów, których siatki wycinali i sklejali, a następnie każde cztery czworościany ponownie zostały połączone itd. itd.  W ten sposób mieli możliwość zapoznania się z pojęciem fraktal co w znaczeniu potocznym oznacza zwykle obiekt samo-podobny (tzn. taki, którego części są podobne do całości). Poniżej kolejne etapy oraz efekt końcowy pracy czwartoklasistów.

Na zakończenie projektu 3-2-1 START! Poznajemy siebie przez teatr i kulturę uczniowie z klasy IIIa wspólnie z uczniami klas IV przygotowali jasełka.

Ostatnie zajęcia z projektu 321 START! z fizyki odbyły się pod hasłem z prądem za pan brat. Uczniowie wykonali szereg eksperymentów związanych ze zjawiskami elektrycznymi. Uczestnicy zajęć dokonywali pomiarów napięcia i natężenia za pomocą woltomierzy i amperomierzy, analizowali własności różnego typu połączeń elektrycznych, w praktyczny sposób sprawdzili prawdziwość prawa Ohma. Najbardziej wyczekiwanym etapem zajęć było budowanie obwodów elektrycznych na podstawie schematów elektrycznych oraz rysowanie schematów zbudowanych obwodów z zastosowaniem różnych odbiorników energii elektrycznej.

opiekun Anna Lubocka

WYCIECZKA DO CENTRUM EXPERYMENT W GDYNI

12 grudnia 2017 roku uczniowie klas II i III uczestniczyli w wycieczce w ramach projektu: 3.2.1.START ,,POZNAJEMY ZIEMIĘ – PRZYRODA  Z  EKSPERYMENTEM.”
W CENTRUM EXPERYMENT w Gdyni oprócz zwiedzana wystawy odbyły się zajęcia w laboratorium pt. ,,Witaminowy koktajl.” Uczniowie badali kwasowość owoców i warzyw oraz dowiedzieli się ,,Czy warto jeść warzywa i owoce? Które z witamin pomagają wzmocnić kości? Czy dzięki Słońcu można dostarczyć organizmowi witaminy?
Witaminy A, B1, C, D – które z nich są kluczowe dla zdrowia człowieka? Jak dobierać produkty spożywcze, aby nasz organizm rozwijał się prawidłowo? W jakich produktach szukać ważnych dla nas witamin? Po takiej dawce witaminowego koktajlu uczniowie będą pełni siły i energii!” Zajęcia bardzo się wszystkim podobały. Oto kilka zdjęć

B. Kiełt, A. Chiżyńska, A. Wiśniewska

Późnym popołudniem 11 grudnia uczestnicy projektu unijnego 3.2.1! Start „Poznajemy siebie poprzez kulturę i teatr” odwiedzili Filharmonię Kaszubską w Wejherowie. Celem było obejrzenie i wysłuchanie koncertu „Tribute to Justin Timberlake”. Na miejscu okazało się, że wystąpi przed nami czternastoosobowy zespół, wszyscy jego członkowie związani są z Akademią Muzyczną w Gdańsku. Jednak nie była to typowa wizyta w filharmonii, już od samego początku widzowie byli namawiani przez zespół do zabawy. Oglądający mogli tańczyć, śpiewać, wydawać okrzyki – po prostu bawić się i całym sobą przeżywać słuchaną muzykę. Niestety na wstępie zostaliśmy poproszeni o to, aby w żaden sposób nie utrwalać koncertu, nie mogliśmy nagrywać ani fotografować koncertu. Jednak młodzieży, która uczestniczyła w tym wydarzeniu z pewnością na długo zostaną w pamięci wspomnienia tego dnia.

Opiekun projektu: Emilia Dampc

Wyjazd do teatru

9 grudnia 2017 roku uczniowie naszej szkoły, uczestnicy projektu 3.2.1.START – Poznajemy siebie poprzez teatr i kulturę pojechali do Gdyni, aby obejrzeć przedstawienie pt. ,,Królowa Śniegu” w reżyserii Krzysztofa Banickiego w teatrze miejskim im. Witolda Gombrowicza.
Spektakl odbył się na dużej scenie ,,z piękną, przenoszącą w baśniowy świat scenografią i kostiumami autorstwa Sławomira Smolorza, i – specjalnie na potrzeby tej sztuki napisanymi piosenkami, których autorem jest Janusz Grzywacz.” Wszyscy znamy tę baśń Andersena, opowiadającą o przyjaźni Kaja i Gerdy oraz o okrutnej Królowej Śniegu. Wiemy też, że po wielu zaskakujących przygodach dobro w końcu zwycięża, a zło …
To przedstawienie bardzo się wszystkim podobało! Polecamy! Zobaczcie sami!

B.Kiełt, A. Chiżyńska

Mikołajkowe zajęcia z projektu 3.2.1. START! „Poznajemy innych – język angielski”

Czas Mikołajek to idealny moment, żeby połączyć naukę z zabawą w inny niż zazwyczaj sposób. Powtarzanie wiadomości  na temat kultury i tradycji krajów anglojęzycznych, powtarzanie  słownictwa i gramatyki nie musi być nudne – wystarczy nadać temu odpowiednią formę i urozmaicić metody pracy. Zwykła maszyna do losowania cukierków może zamienić się w maszynę do losowania pytań dotyczących powtarzanych zagadnień z języka angielskiego i sprawić wiele radości uczestnikom zabawy – co widać na załączonych zdjęciach. Rywalizacja w zdobywaniu punktów za dobre odpowiedzi motywuje dodatkowo tym bardziej, że nagrodą jest chwila prawdziwej rywalizacji sportowej. Emocje były wielkie!

Beata Lejman

W ramach programu unijnego 3.2.1 Start! grupa uczniów klasy VI B  ,,Informatyka z eksperymentem’’ wykonywała pracę pt,, I Ty możesz zostać Św. Mikołajem’’.
Uczniowie tworzyli prezentację, kartkę świąteczną i pisali list do Św. Mikołaja.

                                                                                            Lucyna Trzeciak

Uczestnicy projektu unijnego 3.2.1. Start! „Poznajemy siebie poprzez kulturę i teatr” oraz kilkoro chętnych uczniów mieli okazję przeżyć kolejną przygodę. 4 grudnia 2017 roku wzięli oni udział w XII Gminnym Przeglądzie Małych Form Teatralnych. Uczennica gimnazjalnej klasy II C – Anna Pietrzykowska specjalnie na tę okazję stworzyła scenariusz przedstawienia pt. „Przed pierwszą gwiazdką”. Młodzież świetnie się bawiła podczas przygotowań i występu. Uczniowie bardzo się zaangażowali i samodzielnie ułożyli układy taneczne, które zostały wplecione w występ. Dla mnie osobiście była to kolejna okazja obserwowania pasji, zaangażowania i doskonałej organizacji tych uczniów. Niestety nie udało się zająć miejsca na podium, ale Ani przyznano nagrodę specjalną za napisanie scenariusza spektaklu.

Opiekun projektu: Emilia Dampc

Uczniowie należący do unijnego projektu „Poznajemy siebie poprzez kulturę i teatr” uczestniczyli w dużym wydarzeniu, jakim był spektakl teatralny zatytułowany „Amadeusz”. Wszystko działo się w sobotni wieczór 25 listopada w Teatrze Miejskim w Gdyni. Widzowie zachwycili się przedstawioną na wesoło historią Wolfganga Amadeusza Mozarta zaprezentowaną przez aktorów gdyńskiego teatru. Szemudzkiej młodzieży również spektakl bardzo przypadł do gustu. Z pewnością tak spędzony wieczór na długo zostanie w ich pamięci.

Opiekun projektu: Emilia Dampc

19 listopada 2017 roku uczniowie należący do grupy unijnej „Poznajemy siebie poprzez kulturę i teatr” na Hali Widowiskowo-Sportowej w Szemudzie mieli okazję obejrzeć widowisko zatytułowane „Śląska karuzela”. Uczniowie podczas tego wieczoru mogli obejrzeć występy wokalne oraz kabaret w wykonaniu kilku różnych grup znanych głównie z występów w Telewizji Silesia. Wystąpili DUO FENIKS, ADI, BAŁKAN EXPRES oraz PAWEŁ GOŁECKI z zespołem. Dla młodzieży było to nowe doświadczenie i pierwsze spotkanie z językiem śląskim.

Opiekun projektu: Emilia Dampc

Od września uczniowie klasy II a uczęszczają na zajęcia, podczas których mogą rozwijać swoje zainteresowania przyrodnicze w ramach projektu „3.2.1.START! – Podnosimy Jakość Edukacji w Gminie Szemud. Dotychczasowe zajęcia oparte na doświadczeniach i eksperymentach dały możliwość poznania: jak chronić wodę przed zanieczyszczeniami, jak oczyszczać brudna wodę, jak powstaje cień, czy gwiazdy naprawdę spadają, do czego zwierzęta wykorzystują ślinę, gdzie pieprz rośnie.

                                                                                                                    S.Kwidzińska

UCZYMY SIĘ ROBIĆ PAPIER Z MAKULATURY

Uczniowie klasy IIC uczestniczący w zajęciach przyrodniczych w ramach projektu: 3.2.1.START uczyli się jak można samemu wykonać papier czerpany z makulatury.
Okazało się to całkiem łatwe. Wystarczy mieć: makulaturę, miskę z wodą, mikser, stare rajstopy, druciany wieszak i ewentualnie wałek do ciasta. Obejrzyjcie zdjęcia i spróbujcie sami, to wcale nie jest takie trudne!

                                                                                                Beata Kiełt

WYCIECZKA DO OCEANARIUM W GDYNI

7 listopada 2017 roku uczniowie klas III i IV uczestniczyli w wycieczce w ramach projektu: 3.2.1.START ,,POZNAJEMY ZIEMIĘ – PRZYRODA  Z  EKSPERYMENTEM.”
W oceanarium w Gdyni oprócz zwiedzana akwarium odbyły się zajęcia przyrodnicze o rekinach zamieszkujących morza i oceany na świecie. Uczniowie oglądali przygotowaną prezentację oraz uczestniczyli w zajęciach laboratoryjnych, gdzie mogli oglądać pod mikroskopem zęby rekina, jego skórę i składane jaja. Zajęcia w oceanarium bardzo się wszystkim podobały. Oto kilka zdjęć.

B. Kiełt, A. Chiżyńska, A. Wiśniewska

WYJAZD DO BOJANA

4 listopada 2017 roku uczniowie naszej szkoły, uczestnicy projektu 3.2.1.START – Poznajemy siebie poprzez teatr i kulturę wzięli udział w atrakcjach przygotowanych z okazji XVI Kaszubskiego Dyktanda, które odbyło się w Bojanie – po raz pierwszy na terenie Gminy Szemud.
Dzieci wyjeżdżały w 2 turach na spektakle: przed południem ,,Kot w butach,” a po południu ,,Czarodziejskie krzesiwo” zorganizowane przez Gminne Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji w Szemudzie. W obu przedstawieniach główne role grała p. Aleksandra Perz.
Dla dzieci przygotowano słodki poczęstunek oraz warsztaty artystyczne.
Imprezę uświetnił również występ naszego szkolnego zespołu kaszubskiego ,,Krosniata.” Przygotowane atrakcje wszystkim bardzo się podobały. 🙂

B. Kiełt, J Dunst, A. Chiżyńska, J. Dampc

HALLOWEEN

W wielu krajach anglojęzycznych, głównie w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Irlandii i Wielkiej Brytanii 31 października jest dniem w którym hucznie celebruje się Halloween. Mimo iż nie jest to święto urzędowe, cieszy się dużą popularnością. Głównymi motywami tego święta są duchy, szkielety, dynie, wampiry , trupie czaszki, czarownice i  czarne koty. Tradycją jest, że w ten dzień dzieci i dorośli przebierają się za potwory, zombie i inne straszne postaci, odwiedzają domy i pytają „Cukierek albo psikus” .W Polsce święto halloween pojawiło się w latach 90 – tych.  
Aby wczuć się w atmosferę halloweenowego każdy próbował stworzyć swojego Jack-’o- lantern. Zadanie nie było łatwe, a z resztek powstało pyszne ciasto i zupa.

                                                                                      Opiekun – Marta Marszałek – Zięba

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Szemudzie – oddziały gimnazjalne.
Projekt edukacyjny 3.2.1 START- Poznajemy innych – język angielski

 Gra językowa „NAJWYŻSZA WIEŻA” – po wylosowaniu pytania zadaniem uczniów było prawidłowe udzielenie odpowiedzi na pytanie dotyczące kultury krajów anglojęzycznych. Gra udoskonaliła sprawności umysłowe takie jak pamięć, koncentracja i spostrzegawczość, sprzyjała skutecznemu zapamiętywaniu oraz przyczyniła się do aktywnej i zdrowej rywalizacji, a jej ludyczny charakter pomógł w nawiązywaniu relacji społecznych   z pozostałymi uczestnikami gry .
                                                                                                                     Nauczyciel – Agnieszka Dymura

13 października 2017 roku w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Szemudzie cała społeczność szkolna świętowała Dzień Edukacji Narodowej, aby uświetnić ten właśnie dzień młodzież z grupy należącej do projekt „3.2.1. Start! – Poznajemy siebie poprzez teatr i kulturę” oraz kliku chętnych uczniów przygotowało spektakl teatralny pt. „Co ja tutaj robię? – dzień z życia nauczyciela”. Uczestnicy przedstawienia wykazali się niezwykłą kreatywnością, pasją do teatru oraz odpornością na stres. Wyniki ich ciężkiej pracy miała okazję oglądać cała społeczność szkolna, emerytowani nauczyciele oraz Wójt Gminy Szemud – Ryszard Kalkowski, który również w tym dniu zagościł w naszej szkole. Głęboko wierzę w to, że dzięki takim właśnie wydarzeniom Dzień Edukacji Narodowej staje się okazją do dostrzeżenia trudu wszystkich ludzi zaangażowanych w pracę w placówkach oświatowych na rzecz dzieci i młodzieży.

Opiekun projektu
Emilia Dampc

Na kolejnych zajęciach zastanawialiśmy się, czy serce świni może potencjalnie pełnić funkcje serca w ciele człowieka?!
Uczestnicy projektu najpierw obserwowali pod mikroskopem budowę tkanki mięśniowej poprzecznie prążkowanej serca. Następnie zapoznali się z budową serca i funkcjonowaniem układu krwionośnego. Najbardziej wyczekiwanym etapem była obserwacja organoleptyczna budowy zewnętrznej i wewnętrznej świeżego okazu serca świni.
Oglądanie prawdziwych narządów wewnętrznych i to jeszcze tak podobnych do narządów człowieka zrobiła duże wrażenie na uczniach.

Opiekun
Beata Ziemann – Pietrzykowska

Uczniowie klas III na lekcjach biologii aktualnie zgłębiają wiedzę z zakresu genetyki.  Zajęcia z projektu były więc świetną okazją, aby zgłębić ten temat od strony praktycznej. Zajęliśmy się biologią molekularną od kuchni, dokonując wyizolowania DNA z cebuli. Eksperyment powiódł się wzorcowo, a zainteresowanych odsyłamy na stronę www. biocen.edu.pl, gdzie znajdziecie przepis jak tego dokonać!

Opiekun
Beata Ziemann – Pietrzykowska

Zastosowanie matematyki w sytuacjach z życia codziennego takich jak robienie zakupów było celem spotkania na zajęciach z matematyki w ramach projektu 321 START.
Podczas spotkania uczniowie wcielili się w role sprzedających i kupujących. Każdy z uczestników zajęć obliczał koszt zakupionych towarów, ćwiczył sprawne obliczanie wartości reszty którą powinien otrzymać po dokonaniu zakupów.

Anna Lubocka – nauczyciel matematyki