Projekt S.O.F.T. Start Our Future Today realizowany w ramach programu Erasmus+
w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Szemudzie
pod Patronatem Honorowym Wójta Gminy Szemud
Nowy projekt S.O.F.T. Start Our Future Today został rozpoczęty. Miło nam poinformować, iż wszystkie umowy finansowe szkół biorących udział w projekcie zostały podpisane. Zespół Szkolno-Przedszkolny w Szemudzie jest Koordynatorem Partnerstwa. W skład konsorcjum wchodzą szkoły: COLEGIO LA MILAGROSA - HIJAS DE LA CARDIDAD DE SAN VINCENTE DE PAUL z Hiszpanii; 107 PRIMARY SCHOOL "Khan Krum" z Bułgarii; OSNOVNA SKOLA BARTOLA KASICA z Chorwacji; ISTITUTO COMPRENSIVO STATALE DI CIMINNA z Włoch; OZEL TEVFIK KUSOGLU ORTAOKULU z Turcji. Tematyką projektu jest współpraca instytucji edukacyjnych z biznesem; przedsiębiorczość społeczna/innowacje społeczne oraz kwestie związane z rynkiem pracy, w tym poradnictwo zawodowe.
Założenia i zasady programu Erasmus+ skierowane są przede wszystkim do instytucji działających w obszarze edukacji. W związku z tym wnioskodawcami zdecydowanie częściej są placówki oświatowe niż ich Organy Prowadzące. Nie oznacza to jednak, że jednostki Samorządu Terytorialnego nie włączają się w te przedsięwzięcia. Pełnią istotną funkcję wspierającą w kwestiach nie tylko administracyjno-finansowych ale także merytorycznych, przede wszystkim w obszarach takich jak rozwój kadr czy strategia rozwoju instytucjonalnego szkół. Ponadto należy podkreślić, że ostateczna decyzja o realizacji projektu jest podejmowana przez Samorząd, ponieważ wiąże się z zapewnieniem w budżecie odpowiednich środków finansowych. Niektórzy przedstawiciele Organów Prowadzących podkreślają, że projekty Erasmus+ mają swoją specyfikę, podczas realizacji np. szkoleń międzynarodowych, przedsięwzięć infrastrukturalnych i systemowego wsparcia kompetencji kadry rola Samorządu jest bardzo istotna, ponieważ jego pracownicy odpowiadają za koordynację działań oraz diagnozę potrzeb instytucji, które są ich beneficjentami.
Jedną z korzyści z realizacji międzynarodowych projektów edukacyjnych jest możliwość podnoszenia kompetencji kadry pedagogicznej. Rozwój warsztatu pracy nauczycieli jest czynnikiem pośrednio przekładającym się na zwiększenie poziomu nauczania w szkołach. Projekty międzynarodowe umożliwiają poznanie systemów edukacji oraz metody nauczania w innych krajach. Dzięki uczestnictwu w edukacyjnych projektach europejskich polscy nauczyciele mogą docenić własny warsztat pracy i swoje kompetencje dydaktyczne. Wyjazdy stanowią istotny czynnik motywujący nauczycieli do dalszego rozwoju. Nauczyciele, którzy wzajemnie się inspirują i wymieniają pomysłami, wprowadzają w swojej pracy coraz bardziej innowacyjne metody i rozwiązania. Realizacja projektów pozytywnie wpływa na indywidualny rozwój nauczycieli szczególnie w obszarze Technologii Informacyjno-Komunikacyjnej oraz obsługi nowoczesnych urządzeń wspierających edukację. Najtrwalszym efektem projektów są stosowane przez nauczycieli innowacje. Uczestnicy projektu w swojej codziennej pracy z uczniami wprowadzają (stopniowo) zmiany, bazując na wiedzy zdobytej w czasie mobilności. W niektórych projektach realizowanych przez szkoły mogą uczestniczyć nie tylko uczniowie i nauczyciele ale także przedstawiciele Samorządów. Głównym celem ich wyjazdów w ramach mobilności edukacyjnych jest obserwacja sposobów i metod współpracy zagranicznych placówek oświatowych z Organami Prowadzącymi. Wyjazdy przedstawicieli Organów Prowadzących mają także na celu nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów z władzami lokalnymi krajów przyjmujących. Podczas wizyt zagranicznych podejmowane są niekiedy decyzje związane np. z rozszerzeniem współpracy, rozpoczęciem nowych projektów czy zawiązaniem partnerstwa. A zatem samorządy pełnią kluczową rolę w umiędzynarodowieniu placówek oświatowych.
Agnieszka Dymura
Koordynator Erasmus+
84-217 Szemud
Szkolna 4