Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Reset
Reset

V Międzynarodowe Spotkanie Nauczycieli w ramach Programu Erasmus + w Turcji

V Międzynarodowe Spotkanie Nauczycieli  w ramach Programu Erasmus + w Turcji

„Nadszedł czas, aby poszerzyć nasze rozumienie talentów. Najważniejszym wkładem, jaki może wnieść oświata do rozwoju dziecka jest dopomożenie mu w znalezieniu dziedziny, która najbardziej odpowiada jego talentom, w której będzie kompetentnym fachowcem, w której praca będzie dawała mu zadowolenie. Zupełnie straciliśmy to z pola widzenia.” /Howard Gardne/
Powyższy cytat stanowi myśl przewodnią naszych działań edukacyjnych. Wprowadzone obostrzenia związane z koronawirusem ograniczyły nasze pole działania. Świat jeszcze nie powrócił do stanu sprzed pandemii ale najczarniejsze scenariusze się nie spełniły, przynajmniej w odniesieniu do międzynarodowej współpracy edukacyjnej. Kto wieszczył mobilności wyłącznie wirtualne ten okazał się być zbyt dużym pesymistą. W dniach 14-18 czerwca 2021 r. odbyło się V Międzynarodowe Krótkoterminowe Szkolenie Kadry Pedagogicznej w ramach programu Erasmus+  w Kayseri (Turcja). W spotkaniu udział wzięli m.in.: Joanna Kwiecińska-Szulc - Dyrektor ZSP Szemud, Marta Marszałek-Zięba - Wicedyrektor ZSP Szemud, Agnieszka Dymura - Koordynator Partnerstwa Projektu SENse oraz przedstawiciele Organu Prowadzącego: Aleksandra Perz - Przewodnicząca Rady Gminy Szemud i Ryszard Kalkowski – Wójt Gminy Szemud.
Gospodarzem mobilności była szkoła Erciyes College w Kayseri. W spotkaniu uczestniczyły fizycznie trzy delegacje: z Polski, Litwy i Rumunii. Pozostałe dwie ze Szwecji oraz Grecji z powodu obowiązujących restrykcji dołączyły do szkoleń zdalnie. Tematyka szkolenia była poświęcona pracy  z uczniami zdolnymi.  Rozporządzenie MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej włącza do grupy uczniów ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi również uczniów zdolnych. Ponadprzeciętne zdolności poznawcze stanowią jedynie potencjał, który wymaga odpowiednich zasobów aby móc przekształcić go w talenty. Praca z uczniami zdolnymi, często jest redukowana jedynie do wspomagania sfery intelektualnej, a powinna być poszerzona o wspieranie kompetencji emocjonalno-społecznych stanowiących motor aktualizowania posiadanych możliwości.
Prywatna Szkoła Özela Tevfika Kuşoğlu znajduje się w Kayseri Provience, w środkowej Anatolii. Miasto Kayseri znane w czasach rzymskich jako Cezarea Kapadocka znajduje się w zachodniej części Kapadocji, liczy ok.1.320 000 mieszkańców i jest piętnastym co do wielkości miastem Turcji. Placówka zapewnia swoim Uczniom wszechstronny rozwój i odpowiednie warunki do kształtowania osobowości, uzdolnień oraz zainteresowań. Kluczowy czynnik stanowi wykwalifikowana kadra, a także kameralne klasy sprzyjające efektywnemu kształceniu, skupieniu oraz pogłębianiu umiejętności współpracy w grupie. Zespół Szkolno-Przedszkolny w Szemudzie współpracuje z tą szkołą od 2018 r. i wspólnie realizuje dwa  projekty edukacyjne w ramach programu Erasmus+ oraz dwa w ramach programu eTwinning.
Pierwszy dzień wizyty rozpoczął się od powitania przez Zarząd Szkoły, nauczycieli oraz uczniów i zwiedzania szkolnego kampusu. W placówce poza salami lekcyjnymi znajdują się dodatkowe gabinety (kompleksowo wyposażone) przeznaczone do zajęć z robotyki, gotowania, szycia, garncarstwa i ceramiki, nauki języków obcych, przedstawień teatralnych, muzyki, gier planszowych, techniki. Ponadto, w szkole do dyspozycji uczniów i kadry pedagogicznej dostępna jest także hala sportowa, basen, zoo, sala kongresowa oraz zespół psychologów. W ofercie zajęć  sportowych dostępne są m.in. strzelanie z łuku i jazda konna.
Następnie zostaliśmy zaproszeni na obiad do szkolnej stołówki, gdzie mieliśmy możliwość skosztować tradycyjne dania tureckie przygotowane przez szkolnego kucharza.  Kolejnym punktem programu była wizyta u p.  Serkan PAKEL – Dyrektora  Özela Tevfika Kuşoğlu, podczas której dowiedzieliśmy się więcej o Systemie Edukacji w Turcji oraz pracy z uczniami o SPE. Podczas spotkania wspólnie z pozostałymi koordynatorami projektu omówiliśmy realizację kolejnych zaplanowanych działań projektowych.
Drugiego dnia wzięliśmy udział w szkoleniu Mind and Intelligence Games for SENse students. Jedną z metod dostosowanych do pracy z uczniem o SPE jest nauczanie w formie zabawy. Nauka przez zabawę ma wyjątkowo dużą efektywność. Mocno angażuje i sprawia, że uczeń bardziej skupia się na nauce i w mniejszym stopniu rozprasza się. Wykorzystanie w tym celu gier jest trafnym zabiegiem, ponieważ dziecko podczas nauki nie czuje obowiązku, który “musi” z niechęcią wypełnić. Nauka w takiej formie sprawia dzieciom przyjemność. Łatwiej jest więc uczniowi np. z zespołem nadpobudliwości ruchowej utrzymać koncentrację na wykonywanej czynności. Dla niektórych uczniów podstawa programowa to za mało. Dzieci uzdolnione humanistycznie będą potrzebowały zupełnie innych pomocy dydaktycznych niż dzieci z tzw. umysłem ścisłym. Niemniej jednak każde dziecko zdolne wymaga wsparcia ze strony nauczyciela i szkoły. Ważne, by dać możliwość dziecku rozwijania się w kierunku, który go interesuje. Nasi koledzy ze szkoły partnerskiej przedstawili nam trzy gry: Qwirkle, Mangala, Equlibrio, które z pewnością wykorzystamy w naszych placówkach, pracując z Uczniami  o SPE.
Trzeciego dnia braliśmy aktywny udział w warsztatach, które co do zasady dedykowane są Uczniom o SPE.  Dla szkoły w Kayseri, ważne jest to aby przygotować dzieci do życia w przyszłym świecie – niezależnie od tego, jaki on będzie. Wszystkie zajęcia w tej szkole są prowadzone w taki sposób, aby  Uczniowie umieli się szybko adaptować do nowych sytuacji, poszukiwać źródła informacji, myśleć analitycznie i logicznie, dążyć do samorozwoju i podejmować wyzwania. Jedna z najczęściej stosowanych metod w tej szkole to  Metoda Projektu.  Zakłada ona znaczną samodzielność i odpowiedzialność uczestników, co stwarza Uczniom warunki do indywidualnego kierowania procesem uczenia się. Wspiera integrację zespołu klasowego, w którym Uczniowie, dzięki pracy w grupie, uczą się rozwiązywania problemów, aktywnego słuchania, skutecznego komunikowania się, a także wzmacniają poczucie własnej wartości. Nauczyciele często też pracują Metodą Learning by Doing (nauczanie przez działanie). Metoda polega na doświadczaniu każdego możliwego elementu pracy i nauki oraz odniesieniu pozyskiwanej wiedzy do życia poza szkołą. Uczniowie muszą odczuć, że ich zaangażowanie i dążenie do rozwiązania problemu poprowadzi ich do sukcesu bądź do zmiany jakości ich życia. Rola nauczyciela ogranicza się w tym procesie do obserwacji, udzielania wsparcia, tworzenia sytuacji problemowych i wzmacniania motywacji uczniów.
Po warsztatach udaliśmy się na krótką wycieczkę 25 km na południe od centrum Kayseri gdzie znajduje się  góra wulkaniczna Erciyes (3912 m. n.p.m.). Szczyt jest celem pieszych wycieczek, a w okresie zimowym stanowi główny element ośrodka narciarskiego. Ostatnia odnotowana aktywność wulkaniczna góry Erciyes miała miejsce w 253 roku p.n.e.
Czwartego dnia szkoła partnerska w Kayseri przygotowała dla nas wycieczkę do Kapadocji. Wyżłobione naturalnie, poprzez erozję wytwory skalne pochodzenia wulkanicznego, groty, wąwozy, kotliny, skalne kominy i stożki tworzą niesamowity, fantastyczny krajobraz. Odwiedziliśmy także podziemne miasto Kaymakli. Podejrzewa się, że ośmiopoziomowe podziemne miasto zasiedlone było już w czasach starożytnych – w drugim tysiącleciu p.n.e., w czasach dominacji Hetytów, mogły powstać tu pierwsze osady ludzkie. Nie była to jednak siedziba całoroczna, lecz połączenie magazynu, tłoczni win i kuchni ze schronem. Mieszkańcy Kapadocji przenosili się do niego w wypadku najazdu piratów czy bandytów. Na początku naszej ery w podziemnych miastach Kapadocji ukrywali się przed prześladowaniem pierwsi chrześcijanie. To między innymi dlatego w Kapadocji podziwiać możemy kilkaset kościołów wykutych w skale, z których część – pięknie dekorowanych freskami – znajduje się w Muzeum Na Otwartym Powietrzu w Göreme. Pierwsze kościoły wykuwano już w IV wieku n.e. Powstała tutaj pierwsza w Anatolii pustelnia – Monastyr Św. Bazylego z Kayseri. Przepiękne widoki Kapadocji doskonale dodawały otuchy przed rozstaniem z Turcją, zachęcając do powrotu. Z pewnością na długo zostaną w naszej pamięci.
Ogromnym wydarzeniem podczas ostatniego dnia pobytu, była wizyta uczestników mobilności u Burmistrza Kayseri – Mustafy PALANCIOĞLU. W trakcie spotkania Burmistrz kilkakrotnie podkreślał rolę nauczycieli w rozwoju dzieci i młodzieży oraz wyraził radość, że istnieją projekty takie jak ten, pozwalające pedagogom wymieniać się doświadczeniem i wzajemnie inspirować. Wartością dodaną podczas realizacji projektów edukacyjnych jest także zwiększenie kompetencji pracowników samorządów w zakresie edukacji. W trakcie prowadzonych rozmów wymieniano się informacjami dotyczącymi roli samorządów w funkcjonowaniu szkół oraz jak wygląda współpraca i komunikacja placówek edukacyjnych z samorządami. Wójt Gminy Szemud – Ryszard Kalkowski miał możliwość zaobserwować jak prowadzona jest szkoła w Kayseri, dowiedzieć się więcej o  finasowaniu oświaty oraz wymienić się doświadczeniami. Obecność lokalnych władz z Gminy Szemud miała także na celu nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów z władzami lokalnymi Kayseri. Podczas wizyty zagranicznej zostały podjęte decyzje związane z kontynuowaniem partnerstwa.
Kolejnym punktem w programie był spacer po mieście. Kayseri, czyli starożytna Cezarea Kapadocka, to przemysłowo-handlowe miasto o historii sięgającej czasów Imperium Perskiego. Znajduje się tu drugi największy bazar w Turcji (po Wielkim Bazarze w Stambule). Miejscowe dzieci od małego uczą się handlu. Na położonym niedaleko stanowisku archeologicznym Kultepe (starożytne Kanesz) znaleziono inskrypcje świadczące o tym, że handel towarzyszył historii środkowej Anatolii od wczesnej epoki brązu. Dziś bazar jest świadectwem tej tradycji, oprócz tradycyjnych tureckich wyrobów (biżuterii, w szczególności złotej), przypraw, suszonych warzyw i słodyczy (m.in. chałwa, baklawa), znaleźć tam można typowe dla Kapadocji pastrami, czyli solone, peklowane, a następnie wędzone mięso. Centralnym punktem Kayseri jest Plac Republiki, wyjątkowy dlatego, że można z niego podziwiać jednocześnie zabytki rzymskie, bizantyjskie, seldżuckie, otomańskie oraz pochodzące z czasów republiki.
Wizyta w Kayseri zakończyła się uroczystą kolacją i ceremonią wręczenia certyfikatów. W imieniu wszystkich uczestników projektu szczególne podziękowania składam p. Erdem ÖRNEK – Dyrektorowi Generalnemu Erciyes College, p. Serkan PAKEL – Dyrektorowi Özela Tevfika Kuşoğlu oraz p. A. Anil TOROS Międzynarodowemu Konsultantowi ds. projektów edukacyjnych za zaangażowanie w  perfekcyjne przygotowanie mobilności w Turcji w ramach programu Erasmus+.

                                                                                                              Agnieszka Dymura

Koordynator Partnerstwa Projektu SENse

Kliknij GALERIA

Data dodania: 2021-06-24 14:15:37
Data edycji: 2021-06-24 18:17:22
Ilość wyświetleń: 546

Konkursy

Konkurs Kaszubskiej Pieśni Bożonarodzeniowej
Więcej informacji

ERASMUS PLUS

Erasmus + Corner
Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Więcej informacji

Strefa Nauczyciela

Potrzebne informacje oraz dokumenty
Zobacz

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej