Gimnazjum

Zachęcamy do polubienia strony projektu „Gmina Szemud 3.2.1. START” na facebooku, gdzie na bieżąco możecie obserwować i komentować wszystkie działania związane z realizacją projektu.

Dnia 19 czerwca odbyły się zajęcia wyjazdowe w ramach projektu 3.2.1. START! dla grupy „Poznajemy ziemię” do Akwarium Gdyńskiego. Młodzież naszego gimnazjum w ramach tych zajęć miała możliwość udziału w zajęciach laboratoryjnych. Podczas ćwiczeń uczestnicy obejrzeli projekcję odnośnie roślin, zwierząt i zasolenia Bałtyku. Kolejnym etapem zajęć było uzupełnienie karty pracy przygotowanej przez prowadzącego ćwiczenia. Do wypełnienia kart uczestnicy musieli wykorzystać mikroskop. Jednym z zadań z karty pracy było badanie krewetki. Należało rozpoznać otrzymany gatunek krewetki (krewetka bałtycka czy krewetka atlantycka). Kolejne zadania z karty pracy również dawały możliwość wykorzystania mikroskopu, co nie odbywa się codziennie. Po skończonych laboratoriach młodzież zwiedzała akwarium. Zajęcia wyjazdowe były bardzo ciekawe i pokazały młodzieży inną formę prowadzenia zajęć.

opiekunowie:

Anna Karpińska – Wendt

Justyna Wicon

Dnia 2 czerwca uczestnicy projektu 3.2.1. Start- „Przyroda z eksperymentem” spotkali się z himalaistką –Miłką Raulin. Było to bardzo ciekawe i niezmiernie motywujące dla nas spotkanie. Miłka opowiadała nam o doświadczeniach z wypraw,  o trudnościach  jak i o wielkiej radości ze zdobycia kolejnych  górskich szczytów.  Wszystko to osiągnęła dzięki swojej ogromnej sile marzeń, bo dokładnie 8 lat temu wymarzyła sobie, że jako najmłodsza Polka zdobędzie Koronę Ziemi. Do osiągnięcia tego tytułu pozostał jej tylko Mount Everest, który zdobędzie w przyszłym roku, czego z całego serca jej życzymy i trzymamy kciuki. Dziękujemy za bardzo inspirujące spotkanie.

Uczestnik spotkania.

sdr

„Informatyka z eksperymentem”

Spotkania na zajęciach z informatyki w ramach projektu 321 START – informatyka z eksperymentem odbywają się trzy razy w tygodniu. Pomimo, że limit godzin został już wyczerpany spotkania odbywają się w dalszym ciągu. Uczniowie chętnie zgłębiają wiedzę dotyczącą programów użytkowych, takich jak Publisher, Excel, GIMP  czy SCRIBUSA. Z wielką radością podziwiają swoje i kolegów, samodzielnie zaprojektowane kalendarze, zaproszenia, pocztówki, kartki z życzeniami oraz własne wizytówki. Zajęcia te uświadomiły młodym ludziom, że nie trzeba kupować drogich programów, żeby samodzielnie wykonać  różne użytkowe dokumenty. Każdy profesjonalny i drogi program ma swojego bezpłatnego „zamiennika”,  w którym również można wyczarować ciekawe i efektowne prace. Cieszy mnie fakt, że gimnazjaliści nauczyli się z jakich stron WWW można bezpiecznie pobierać programy zgodnie z literą prawa autorskiego.  Z pewnością pomoże to uczniom w przyszłości uniknąć przykrych niespodzianek.

Opiekun projektu- Joanna Gołąbek

Na kilku ostatnich zajęciach projektu zajmowaliśmy się przygotowywaniem filmiku o życiu w Wielkiej Brytanii. Filmik ten przedstawia różne aspekty historii, geografii, kultury, przemysłu, polityki, itp. Przedstawiony jest zarys ogólny całego państwa, jak i poszczególnych państw Zjednoczonego królestwa. Na koniec filmiku umieściliśmy te oto fotografie.

Nauczyciel prowadzący grupę, Irena Zalewska

FILM

Egzamin gimnazjalny już za nami…

Dzięki projektowi 3.2.1.Start możemy cofnąć się do przeszłości i wykorzystać otrzymane pomoce dydaktyczne do małej powtórki, którą w klasie III a zaczęliśmy od elektrostatyki. Zawsze budziła ona zarówno zaciekawienie, jak i strach, niekiedy zaś doświadczenia z elektrycznością kończyły się tragicznie, jak np. w przypadku uczonego G. Reichmanna, który podczas wykonywania doświadczenia w czasie burzy, został zabity, a jego asystent utracił przytomność. Mimo wysokich napięć obecnie doświadczenia z elektrostatyki nie są groźne i nie wymagają takich poświęceń, ale nadal  dostarczają   uczniom wielu wrażeń!

Opiekun projektu: Aleksandra Klawikowska

Dzień Matki w Gimnazjum w Szemudzie

Dnia 25 maja 2017 roku w Gimnazjum w Szemudzie odbyło się spotkanie z rodzicami. Uczniowie szczególnie zapraszali swoje mamy, których święto mogliśmy wspólnie obchodzić w szkole.

O godzinie 16.30 w szkolnej świetlicy rozpoczęło się świętowanie z okazji Dnia Matki. Uczestnicy PROJEKTU 3.2.1. START! „Poznajemy siebie poprzez kulturę i teatr” wraz z opiekunem – Panią Magdaleną Naczk-Gołębiowską – przygotowali dla mam program artystyczny. Uroczystość poprowadził Paweł Wilczewski, wiersze recytowały: Kamila Lademan i Daria Drażba. O doskonałe nastroje wszystkich zgromadzonych zadbali Maksymilian Data i Paulina Fopke, którzy w nietypowy sposób zaprosili widownię na występ grupy od zadań specjalnych, czyli „Pięciu Wspaniałych z klas III” – w składzie: Nikodem Bojk, Mateusz Dunst, Piotr Wilczewski, Adam Sereda oraz Wiesław Uzdrowski. Taneczny układ w wykonaniu naszych gimnazjalistów rozbawił wszystkich zgromadzonych i zachęcił do wspaniałej zabawy.

Pomiędzy kolejnymi częściami programu Pani Dyrektor Grażyna Bochińska wręczyła listy gratulacyjne mamom, których dzieci wyróżniły się szczególnymi osiągnięciami w tym roku szkolnym.

Spotkanie zakończył wspaniały koncert szkolnego chóru „Batuta”, którego opiekunką jest Pani Beata Geffroy. Młodzież wykonała znane polskie utwory. Wszyscy zgromadzeni chętnie włączali się do wspólnego śpiewania piosenek takich jak: „Szła dzieweczka do laseczka”, czy „Cyganeczka”.

[MNG]

Warsztaty aktorskie w Szemudzie

 W dniach 5 i 6 maja 2017 roku w Hali Widowiskowo-Sportowej w Szemudzie odbywały się warsztaty aktorskie dla uczestników PROJEKTU 3.2.1. START! „Poznajemy siebie poprzez kulturę i teatr”. Zajęcia były prowadzone przez studentów Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie.

Warsztaty miały na celu uświadomienie dzieciom i młodzieży, że praca aktora nie jest łatwa i potrzeba wielu ćwiczeń oraz rozwijania różnych umiejętności, aby zostać naprawdę dobrym aktorem. Zorganizowane zajęcia ruchowe pozwoliły uczniom zaktywizować mięśnie, a także wprowadziły wszystkich w doskonałe humory. Po wysiłku fizycznym każdym mógł odpocząć podczas ćwiczeń relaksacyjnych. Kolejne zajęcia pokazały młodzieży, jak trudno jest wyrażać uczucia na scenie. Szczególnie wymagające były ćwiczenia okazywania różnych emocji w bardzo krótkim czasie.

Warsztaty pozwoliły zrozumieć uczniom, jak trudną pracę wykonują aktorzy podczas występów na scenie. Szkoda, że zajęcia trwały tak krótko i nie mogły odbywać się w otoczeniu takim jak teatr. Nie mniej jednak nauczyły młodych aktorów, że praca w teatrze wiąże się z wieloma ćwiczeniami i ciągłym rozwijaniem zdobytych umiejętności.

[MNG]

Koncert Symfonicznej Orkiestry Estradowej z Mińska

Dnia 28 kwietnia 2017 roku uczestnicy PROJEKTU 3.2.1. START! „Poznajemy siebie poprzez kulturę i teatr”  wraz z opiekunem uczestniczyli w koncercie Symfonicznej Orkiestry Estradowej z Mińska.

Początkowo nie wiedzieliśmy, czego możemy się spodziewać, ale artyści   i muzycy bardzo pozytywnie nas zaskoczyli. Usłyszeliśmy niesamowite wykony znanych i lubianych utworów. Atmosfera, którą stworzyli artyści i zgromadzeni goście, była cudowna. Dźwięki muzyki zachwyciły nas do tego stopnia, że wraz z innym zgromadzonymi prosiliśmy o bis. Z niedowierzaniem słuchaliśmy młodego solisty w utworze „Dziwny jest ten świat” Czesława Niemena.

Dodatkową niespodzianką była możliwość zrobienia wspólnego zdjęcia wraz z muzykami i wokalistami. Mimo późnych godzin nie spieszyło nam się do domów. Ten wieczór pozostanie na zawsze w naszej pamięci i wiemy, że miło będziemy go wspominać.

[MNG]

Na zajęciach „Przyroda z eksperymentem” uczniowie zbadali wodę wodociągową. Określili jej parametry fizyko-chemiczne, między innymi pH i twardość.  Dodatkowo zbudowali filtr do wody usuwający wszelkie osady. Badali również glebę pochodzącą z terenu wokół szkoły i swoich rodzinnych miejscowości. Określili jej pH oraz zawartość azotanów.

opiekun projektu Anna Karpińska – Wendt

Na jednych z zajęć matematyka z eksperymentem grupa powtarzała wiadomości z algebry w sposób inny niż zwykle. Na tych zajęciach wykorzystywaliśmy aplikację QR – Droid, która odczytuje QR-kody. Uczestniczki szukały na terenie szkoły zadań zapisanych w postaci kodów. W czasie zajęć utrwalających materiał algebry wykorzystywałyśmy również tablicę multimedialną oraz gry dydaktyczne. Ponadto w czasie zajęć uczestniczki doskonale się bawiły mierząc podłogę w sali i obliczając koszt wymiany podłogi. Następnie liczyły ile wyniesie koszt remontu łazienki, kuchni, pokoju i salonu w domu. Każde pomieszczenie miało inny efekt końcowy np. w pokoju położono panele i dywan, natomiast w salonie – deski, które zostały wycyklinowane i pokryte lakierem. Na innych z zajęć uczestniczki stały się poszukiwaczami symetrii w życiu codziennym – między innymi w przyrodzie, architekturze i sztuce. Okazało się, że symetria jest w wielu miejscach naszego życia. Efektem pracy było stworzenie plakatu i pokazanie elementów, gdzie widać symetrię. Na koniec zajęć w formie zabawy dziewczęta tworzyły wielościany za pomocą kleju, kartki papieru i słomek do napojów. Dzięki temu uczestniczki ćwiczyły wyobraźnię przestrzenną. Zajęcia pokazały, że niekonwencjonalne metody pracy z młodzieżą pozwalają na ćwiczenie zdobytych wcześniej umiejętności oraz zdobywanie i utrwalanie nowych wiadomości.

Opiekun projektu

Justyna Wicon – nauczyciel matematyki

Niedawno na zajęciach z języka angielskiego w ramach projektu 321 start rozmawialiśmy o jedzeniu 🙂 uczniowie zrobili plansze z podziałem na warzywa, owoce, napoje i zioła. Następnie gimnazjaliści wyobrazili sobie, że są restauratorami. Wymyślili nazwy swoich restauracji i zaprojektowali karty menu. Wszystko oczywiście po angielsku. Prace obecnie wiszą na gazetce w sali językowej i wkrótce zostaną zalaminowane aby posłużyły uczniom z klas młodszych.

Opiekun projektu

Agnieszka Labuda – nauczyciel języka angielskiego

Uczniowie  z grupy projektowej  „Przyroda z eksperymentem” doskonalą swoje umiejętności obserwacji mikroskopowych. Poznają różnorodność kształtów i budowę komórek bakterii (preparaty mikroskopowe „Bakterie” i mikroskop z podłączeniem do komputera otrzymała pracownia biologiczna ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego)

Modele wirusów ( również ze środków EFS) pozwoliły uczniom dokładnie przyjrzeć się ich budowie  rozpoznawać je i poznać sposób wywoływania  chorób,  często bardzo niebezpiecznych  dla człowieka  np. wirus HIV.

Opiekun projektu

Elżbieta Pozańska – nauczyciel biologii

„Matematyka z eksperymentem” w Gimnazjum w Szemudzie

 W ramach „PROJEKTU 3.2.1. START! Poznaj Ziemię – matematyka z eksperymentem” uczniowie naszej szkoły mogą w ciekawy sposób poszerzać swoją wiedzę w zakresie matematyki. Grupa projektowa podczas jednych z zajęć przeniosła się do czasów największego rozkwitu Imperium Rzymskiego. Forma zabawy pozwoliła na oryginalne stworzenie zapisu liczb w systemie rzymskim. Poza tym uczestnicy w ramach projektu sprawdzali swoją wiedzę w popularnej grze telewizyjnej „Milionerzy”, dzięki czemu zdobyli okrągły milion! Inną nietypową formą pracy w czasie zajęć była gra memory, która pozwoliła na usprawnianie pamięci uczniów. W ramach godzin z projektu grupa przygotowała także plakat ukazujący dziedziny życia, w których stosuje się procenty. Ponadto, uczestnicy wykorzystując wiedzę na temat procentów, przygotowali zdrowy jadłospis dla przeciętnego Polaka. Zajęcia pozwoliły na przeprowadzenie zabawy z wykorzystaniem tablicy multimedialnej. Temat dotyczył cen produktów, które kupujemy na co dzień. Najtrudniejszym zadaniem w tym miesiącu okazało się stworzenie plakatu dotyczącego klasyfikacji czworokątów. Praca uczniów zostanie wyeksponowana w sali lekcyjnej w naszym gimnazjum. Przed uczestnikami kolejne wyzwania z matematyki. Wierzę, że okażą się dla gimnazjalistów równie atrakcyjne jak te, które już zrealizowaliśmy.

Opiekun projektu:

Justyna Wicon – nauczyciel matematyki

Na jednych z zajęć z języka angielskiego mówiliśmy jak mieszkają ludzie w Wielkiej Brytanii. Zabraliśmy się za projekt domu jednorodzinnego oraz podpisaliśmy pomieszczenia i wyposażenie po angielsku. Oto nasza praca…

Od lutego 2017r. uczniowie naszego gimnazjum mają możliwość udziału w zajęciach „Przyroda z eksperymentem” prowadzonych w ramach projektu 3.2.1.START!

Głównym celem zajęć jest wspomaganie gimnazjalistów w dążeniu do naukowej samodzielności; zachęcanie do aktywności opartej na ich naturalnej ciekawości świata. Uczniowie na zajęciach wykonują doświadczenia metodą naukową. Z pomocą nauczyciela stawiają pytanie badawcze, następnie samodzielnie ustalają hipotezę, którą mają zweryfikować na podstawie obserwacji i wniosków z wykonanego doświadczenia. Tematyka spotkań dotyczy zjawisk fizycznych i chemicznych, które mają miejsce w otaczającym nas świecie. Z radością dostrzegam, iż gimnazjaliści bardzo chętnie biorą udział w tych zajęciach i z dociekliwością godną prawdziwych naukowców podchodzą do rozwiązywania stawianych przed nimi problemów.

Anna Karpińska Wendt – nauczyciel chemii.

Przywołując Mickiewicza ducha…”,

czyli walentynki w Gimnazjum w Szemudzie

14 lutego br. w Gimnazjum w Szemudzie odbyła się premiera przedstawienia „Przywołując Mickiewicza ducha…”. Występ został zrealizowany w ramach projektu 3.2.1. START! Uczniowie zaangażowani w przygotowanie przedsięwzięcia uczęszczają na zajęcia „Poznajmy siebie poprzez teatr i kulturę”, podczas których mają możliwość rozwijania swoich zainteresowań, wzbogacają wiedzę, jak również pokonują wszelkie trudności – między innymi wynikające z nieśmiałości i niskiej samooceny.

Uczniowie bardzo chętnie zajęli się przygotowaniem scenariusza oraz realizacją przedsięwzięcia – zaczynając od uczenia się tekstu, a kończąc na doborze kostiumów. Młodzież tę wyróżnia przede wszystkim zapał do pracy, kreatywność oraz ogromne pokłady energii podczas podejmowanych działań.

Uczestnicy projektu skupili się na twórczości wielkiego romantyka w związku z charakterem święta zakochanych. Postanowili tego dnia zaprezentować własną interpretację „Świtezianki”, wzbogaconą o improwizację sceny zza kulis, utwór poetycki oraz – wcześniej przygotowaną – projekcję filmu opartego na teatrze cieni. Całość została uzupełniona fragmentami utworów muzycznych i odgłosami przyrody.

Uważam, że nasza młodzież jest zdolna i pełna chęci do pracy, podczas której może zaprezentować swoje możliwości. Należy jednak stworzyć młodym warunki do twórczej pracy, wspierać, służyć dobrą radą i pozwolić im rozwijać skrzydła.

Opiekun projektu: Magdalena Naczk – Gołębiowska

(Zapraszamy do galerii zdjęć z wydarzenia)